عارضه سنجی ترافیکی پروژه پارک ولایت تهران

موضوع: مطالعات عارضه سنجی ترافیکی پروژه پارک ولایت

کارفرما: سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران

سال انجام: ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶

مطالعات عارضه سنجی ترافیکی

خلاصه پروژه:

باغ‌شهر ولایت با مساحتی در حدود ۲۶۵ هکتار در شمال منطقه ۱۹ تهران و در مجاورت مناطق ۱۶ و ۱۷ واقع شده است. در راستای چشم اندار توسعه و پیشرفت شهر تهران طرح‌هایی جهت احداث باغ و محوطه سازی و ایجاد یک مرکز با هویت اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در این بوستان ارائه و طراحی گشته است. اجرای طرح مذکور و احداث کاربری‌های مورد نظر باعث جذب سفرهای جدید به محدوده شده و می‌تواند وضعیت تردد در شبکه معابر پیرامونی را تحت‌ الشعاع قرار دهد. هدف این مطالعات به طور خلاصه بررسی وضعیت کمی و کیفی حمل‌و‌نقل و ترافیک در وضع موجود، سنجش اثرات حمل‌و‌نقل و ترافیک احداث و بهره‌برداری از مجموعه بر شبکه معابر پیرامونی در آینده و تحلیل شرایط؛ و نهایتاً ارائه راهکارهایی در راستای حذف و یا کاهش مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک مرتبط با احداث مجموعه می‌باشد.

در ابتدای مطالعات، اطلاعات ترافیکی، هندسی و حمل‌و‌نقل همگانی در محدوده مورد مطالعه برداشت شده است. در ادامه، تقاضای سفر ناشی از اجرای طرح پارک ولایت بر اساس کاربری‌های پیش‌بینی شده در چهار پهنه اصلی بوستان برآورد می‌گردد. سپس شبکه معابر محدوده مورد مطالعه در نرم‌افزار کلان‌نگر در وضعیت موجود و پس از احداث کاربری‌های مذکور مدل‌سازی و در نهایت خروجی‌های لازم در خصوص شاخص‌های عملکردی جریان ترافیک استخراج و ارائه شده است. با توجه به مدل­‌سازی انجام شده، شبکه معابر مورد مطالعه با احداث پارک ولایت تحلیل شده و قسمت­‌هایی از شبکه که از تراکم بالایی برخوردار باشند، شناسایی می‌گردند. با توجه به مشکلات ترافیکی که در محدوده مورد مطالعه با احداث پارک ولایت به وجود می‌آید، تعدادی سناریو پیشنهاد گردیده و با استفاده از نرم‌­افزار کلان‌­نگر مدل‌­سازی و نتایج خروجی‌های هر سناریو ارائه می‌­شوند.

در نهایت نتایج خروجی­‌های سناریوهای مختلف که توسط نرم­‌افزار ساخته شده‌­اند، با یکدیگر مقایسه و تحلیل اقتصادی انجام شده و در نهایت سناریوی برتر معرفی می‌گردد.یکی از مهم­ترین مسائل پیش­روی بوستان ولایت، تأمین فضای کافی پارکینگ برای کاربری­‌های موجود در آن در هنگام بهره ­برداری خواهد بود. با توجه به کاربری‌­های پیش­بینی شده برای آن، راهکارهایی به منظور تامین نیازهای پارکینگ ارائه شده است.­ در نهایت، تحلیلی بر تقاضای حمل‌­ونقل همگانی ناشی از توسعه کاربری‌­های بوستان ولایت انجام گردیده است. در ادامه بر اساس تقاضای حمل­‌ونقل همگانی پیش­‌بینی شده، مشکلات این سامانه شناسایی می­‌گردد. در این راستا راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد سامانه حمل­‌ونقل همگانی در محدوده بوستان ولایت ارائه شده است.

محل پروژه: محدوده بوستان ولایت واقع در منطقه ۱۹ شهرداری تهران

وضعیت پروژه: خاتمه یافته

 

 

 

 

 

شرکت مهندسین مشاور آتیه ساز شرق

عارضه سنجی ترافیکی پروژه پارک ولایت

عارضه سنجی ترافیکی پروژه پارک ولایت تهران